Publicitatea romaneasca online a depasit stadiul pionieratului


Piata romaneasca a publicitatii online a depasit in primul trimestru al acestui an 2 milioane de euro, conform datelor furnizate de reteaua de site-uri specializate Imedia Plus Group, o suma mica daca o comparam cu celelalte canale media.
Specialistii considera ca publicitatea online romaneasca se afla la sfarsitul perioadei de pionierat si prognozau inca de anul trecut ca aceasta va sparge barierele si isi va castiga locul binemeritat in mixurile de media ale advertiserilor. Volumul de publicitate inregistrat pe primul trimestru este mic comparativ cu celelalte canale media, dar a depasit cu mult asteptarile.
Imedia, unul din principalii jucatori pe aceasta piata, estimeaza ca va depasi in 2006 primul milion de euro din publicitatea online. In primul trimestru, compania a inregistrat un volum net de publicitate de 450.000 de euro.
Peste 3 milioane de euro au fost cheltuiti pe piata de publicitate online romaneasca in 2005, estimarea initiala fiind doar de 2,5 milioane de euro.
In lunile noiembrie si decembrie bugetele alocate comunicarii pe internet au crescut considerabil cu o medie de +30% comparativ cu celelalte luni ale anului. Daca in 2003 cele mai mari bugete erau alocate de firmele din domeniul IT&C, in 2005 FMCG-urile au avut o pondere de peste 60% din totalul sumelor dedicate webului romanesc. Fata de anul 2004 cand bugetele de publicitate pe net nu au depasit 1,2 mililioane euro, anul 2005 a depasit toate asteptarile. Cauzele principale ale acestei cresteri semnificative sunt: marirea considerabila a numarului de utilizatori internet cat si cresterea bugetelor alocate pentru acest tip de media relativ nou. O alta cauza ar putea fi insuficienta canalelor media clasice in ""a atinge"" anumite segmente de piata. Este deja bine stiut ca saturatia de reclame de pe TV afecteaza eficienta campaniilor de comunicare. Advertiserii au inteles deja ca valentele mediului virtual sunt foarte generoase. Ca tendinte se observa clar folosirea in planurile ! de media a site-urilor/portalurilor de nisa cu un continut bogat si trafic mare. O alta tendinta este aparitia pe piata a siturilor de tip ""copy-paste"". Sunt site-uri care ""imprumuta"" continutul din surse externe si care reusesc sa adune un trafic constant de vizitatori.
Desi inceputurile publicitatii online au fost relativ timide acum 5 ani de zile, in Romania cresterea expunerii pe internet nu s-a datorat vreunui curent extern generat din USA sau UE ci mai degraba cresterii numarului de utilizatori si catorva persoane din domeniu care au facut pionierat. Rolul ""morilor de vant"" a fost jucat de majoritatea advertiserilor, care la acea vreme confundau internetul cu ""un joc pe calculator"", arata site-ul Imedia.
Conform celor mai recente date oferite de cei mai mari jucatori de pe piata de media online, peste 4 milioane de romani folosesc internetul cel putin o data pe saptamana. Se estimeaza ca numarul acestora va creste cu minim 25% in 2006. In Statele Unite numarul conexiunilor de internet creste cu 14% in fiecare an. Ca urmare a cresterii considerabile a numarului de campanii pe internet in Romania preturile ""de lista"" au inregistrat, de asemenea, cresteri spectaculoase. In majoritatea cazurilor, preturile s-au dublat. Pe internet, publicitatea clasica - prin campanii de bannere - este o solutie la indemana, la care apeleaza 90% din advertiseri. Pe langa, deja, clasicul banner motorul de cautare de produse este un instrument eficient de branding pentru client si totodata un serviciu in plus oferit vizitatorilor site-ului. Campaniile de sampling online alaturi de microsite-uri create special in paginile site-urilor pentru anumite produse sau promotii au avantajul rapiditatii executiei si al contactului direct al consumatorilor cu produsul. Solutiile neconventionale, precum si construirea unor pachete adaptate fiecarui client si formate din mai multe combinatii de servicii asigura succesul pe Internet.
International Advertising Bureau sustine ca publicitatea pe internet este acum o necesitate in mixul de media.
Folosind ca studiu de caz McDonalds (campanie desfasurata in USA), procentul pe care ar trebui sa-l ocupe internetul este undeva intre 10 si 15% din bugetul total de campanie. Ca urmare a cresterii bugetului de la 1% la 13%, McDonalds a castigat o cota de piata de 8%. Exista companii care au alocat si peste 90% pentru web.
Internetul se dovedeste a fi o arma strategica in mixul de media. Peste 40% din cheltuielile pe publicitatea online din Marea Britanie sunt directionate pentru linkurile sponzorizate din motoarele de cautare. Este un mod de expunere extrem de eficient care nu tine seama insa de un lucru esential: brandingul sau imaginea pe care o are produsul respectiv. Toti oamenii din publicitate stiu insa un lucru important: ""People buy brands"" iar linkurile sponsorizate nu au legatura cu brandingul. MSN a efectuat un studiu in Marea Britanie pentru a vedea impactul campaniilor simultane de pe TV si internet. Studiul a fost efectuat pentru Sensodine. Rezultatele demon! streaza eficienta internetului care, folosit in paralel cu TV-ul, duce la cresterea notorietatii brandului si automat la cresterea vanzarilor.
Sursa: Cronica Romana


Please publish modules in offcanvas position.