Inflatia primului trimestru nimereste tinta pe 2006


Datele centralizate la Instituitul National de Statistica (INS) indica o inflatie cumulata, pe primele 3 luni ale acestui an, de 1,48% - mai mica cu 2,2 procente decat cea inregistrata in primul trimestru din 2005. Fata de luna februarie 2006, inflatia a fost de 0,21%, iar fata de luna martie 2005, indicele preturilor de consum a crescut cu 8,41%. Asta inseamna o rata anuala in scadere cu 2,9 procente (in martie 2005, fata de martie 2004, inflatia a fost 8,7%). Daca preturile de consum ar creste in 2006 in acelasi ritm cu cel din primul trimestru, tinta de inflatie stabilita de Banca Nationala de 6,5% ar fi perfect realizabila.
in luna martie, principala contributie la cresterea preturilor au avut-o marfurile alimentare, care s-au scumpit cu 0,17 puncte procentuale, urmate de grupa marfurilor nealimentare, a caror contributie a fost de 0,05%. Serviciile au avut o influenta negativa asupra ratei inflatiei pe total de -0,01 puncte procentuale. Produsele alimentare au inregistrat cresteri ale preturilor de consum peste nivelul mediu din luna martie al inflatiei de 0,21%, la urmatoarele grupe: zahar (12,4%), legume si conserve (1,6%), branza (1,3%) si fructe proaspete (1,0%). Tendinta de crestere a preturilor a fost estompata de deprecieri la produsele de morarit (-0,4%), ulei si grasimi (-0,6%).
Potrivit INS, dinamica preturilor inregistrata pe total marfuri nealimentare s-a datorat in principal cresterii cu 1,0% a preturilor la carti, ziare, reviste si a celor la tigari cu 0,7%. Iar evolutia serviciilor a fost influentata, in principal, de cursul de schimb, care a determinat o scadere a tarifelor la telefonie cu 1,2%. incepand cu acest an, INS a calculat un set de indicatori ai inflatiei, excluzand anumite componente din indicele general al preturilor de consum. Este vorba de acele grupe de produse ale caror preturi sunt influentate de politicile guvernamentale sau de factorii specifici sectorului. De exemplu, preturile legumelor, fructelor si oualor determinate in principal de sezonalitate si de conditiile meteo, cele la combustibili pot fi influentate de evolutia pietei petrolului, iar la bauturile alcoolice si tutun modificarea accizelor poate determina evolutii imprevizibile. De asemenea, mai exista si categoria produselor al caror pret este reglementat de stat, ca si serviciile ale caror preturi au fost stabilite de producatori, cu aprobarea unei institutii guvernamentale. in tabelul alaturat este prezentata evolutia acestor subindici ai preturilor de consum.
Sursa: Adevarul


Please publish modules in offcanvas position.