Majorare TVA


Majorarea TVA la 22% este inevitabila, dar tot nu ajunge!
Dupa rateurile cotei unice, nici o eventuala majorare a TVA de la 19% la 22% nu va fi suficienta pentru acoperirea cheltuielilor bugetare din 2006-2007. Potrivit unui studiu realizat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si Municipiului Bucuresti (CCIRB), cota unica de impozitare a disponibilizat pentru consum in jur de 900 de milioane de euro in favoarea unui numar de 300.000-400.000 de persoane si a presat puternic asupra cresterilor masive ale importurilor, fara o corelatie directa cu potentialul de export. Totodata, s-au creat puternice dezechilibre macroeconomice, care nu mai pot fi stopate doar prin majorarea TVA. Realizatorii studiului spun ca introducerea cotei unice de 16% a generat efecte colaterale multiple. Astfel, in 2005 incasarile din impozitul pe venit sunt estimate a fi cu aproape 17,5 mii de miliarde de lei mai mici decat cele programate, in timp ce cheltuielile bugetare estimate sunt tot mai mari, determinate de situatii neprevazute, precum acoperirea pagubelor produse de calamitati sau criza medicamentelor. Toate acestea, in conditiile in care ponderea deficitului bugetar in PIB trebuie sa scada de la 1,5% la 0,7%, potrivit intelegerilor cu Fondul Monetar International (FMI). ""In plus, deficitul de cont curent extern al Romaniei se ridica in acest an la 12,5% din PIB, o cota dubla fata de limita de alerta considerata pe plan international, de circa 6% din PIB. Acest indicator recomanda masura majorarii TVA cu aproape 3% incepand cu 1 ianuarie 2006"", se arata in studiul CCIRB. Efectele cotei unice s-au amplificat pe fondul altor doua masuri de politica financiara, respectiv: cresterea creditului de consum si a transferurilor de bani realizate de romanii care lucreaza in strainatate, intarind tendintele de apreciere a leului. Toate aceste politici fiscale si de finantare au afectat exporturile si au stimulat importurile pentru consum. Cresterea TVA la 22% incepand cu 2006 este o consecinta directa a corelatiilor privind cota unica de impozitare de 16%, avand si alte influente in cresterea tintei prevazute pentru inflatie de la 5% la 6,5% pentru 2006. Pe de alta parte, motivele invocate de Ministerul de Finante pentru sustinerea majorarii de TVA incepand din 2006 sunt: marirea veniturilor bugetare, cresterea in perspectiva a cheltuielilor cu infrastructura, resursele insuficiente pentru implementarea angajamentelor de integrare in UE, acoperirea contributiei Romaniei la bugetul european (aproape 800 de milioane de euro pe an in primii 3 ani de la integrare), cerintele impuse de cheltuielile cu sanatatea si recalcularea pensiilor. Solutia adoptata in materie de TVA are consecinte directe asupra viitoarelor reduceri preconizate la contributiile de asigurari sociale (CAS), respectiv 2% sau 5% in anul 2006, precum si asupra nivelului preconizat al inflatiei, programat initial la nivelul de 5%, dar estimat in prezent la 6-6,5% pentru 2006, se mai arata in studiul mentionat. O alta repercusiune a cresterii plafonului TVA o reprezinta majorarea obligatiilor de plata ale Romaniei la bugetul UE dupa momentul aderarii, deoarece sumele incasate din TVA se constituie ca venituri la bugetul comunitar.
(Realitatea Romaneasca)


Please publish modules in offcanvas position.