Taxa de inmatriculare reduce la jumatate investitiile firmelor de transport


Taxa de inmatriculare, prevazuta de Codul Fiscal ce ar urma sa intre in vigoare 1 ianuarie 2007, provoaca nemultumiri in randul transportatorilor rutieri din Romania. Acestia iau in calcul reducerea la jumatate a investitiilor alocate pentru achizitionarea de autovehicule noi, dar si organizarea unui pichet cu camioane in fata Ministerului de Finante, dupa data de 6 decembrie. Aceasta taxa va fi valabila, pentru toate categoriile de vehicule, noi sau second-hand, atat pentru populatie, cat si pentru firme. Nivelul va fi calculat in functie de gradul de poluare si de capacitatea cilindrica ale vehiculului. Legea nu face nicio diferentiere intre autovehiculele de import si cele produse pe plan intern.
Daca pentru autovehiculele cu masa cilindrica de pana in 2.000 de cmc, taxa de prima inmatriculare nu se va reflecta in mod vizibil in costurile de achizitionare, pentru autovehiculele de transport marfuri si persoane, cu o capacitate cilindrica mai mare de 3.000 de cmc taxa poate varia intre 9.000 de euro si 34.000 de euro, in functie de norma de poluare sau tipul masinii, dar si de vechime. Pentru un autovehicul comercial de mare tonaj, de tip Euro 4, cu o capacitate cilindrica de 12.000 cmc, taxa speciala de inmatriculare ajunge la 9.180 de euro, a declarat, in cadrul unei conferinte de presa, Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). Potrivit acestuia, daca valoarea unui ansamblu compus din tractor si semiremorca este de 90.000 de euro, pentru achitarea avansului necesar achizitiei in leasing este necesara o suma de 9.000 de euro. La asta se adauga si taxa de prima inmatriculare, respectiv alti 9.000 de euro, ceea ce inseamna un efort dublu pentru agentul economic. "Este de asteptat ca investitiile alocate pentru achizitia de noi autovehicule comerciale de transport marfuri si persoane sa se reduca la jumatate", a declarat Lixandru.
Introducerea acestei taxe va determina o scumpire a costului de achizitie cu aproximativ 12-14%, diferenta ce trebuie amortizata. Acest lucru va duce la incetinirea ritmului de innoire a parcului auto, dar si la cresterea poluarii, agentii economici preferand sa le foloseasca pe cele vechi. "In Romania sunt inca multe mijloace de transport vechi in autobaze, in transportul de persoane, iar introducerea acestor taxe nu va face decat sa micsoreze considerabil investitiile alocate pentru achizitia de autovehicule noi", a declarat, pentru Adevarul, Ilie Carabulea, presedintele companiei de transport intern si international, Atlassib. Potrivit acestuia, date fiind actualele tarife aferente taxei de inmatriculare, Atlassib isi va reduce numarul de autocare EURO2 pentru transport persoane ce urmeaza sa fie cumparate in 2007, de la 100, initial, la 30-40.
Exista insa si firme care isi vor suplimenta bugetul pentru achizitia de vehicule, fara a-si da peste cap planurile de investitii. "Pentru anul viitor, am alocat 1,5 milioane euro pentru achizitia a 40 de autovehicule. Aplicarea acestei taxe nu va insemna o diminuare a bugetului, ci dimpotriva", spune Sorin Sofian, directorul general al companiei de curierat TCE. Patronatul din domeniu solicita Ministerului de Finante si ministrului de transport, Radu Berceanu, eliminarea taxei speciale de inmatriculare pentru autovehiculele de transport marfa si persoane de tip EURO3 si EURO4, acestea fiind clasificate international drept autovehicule nepoluante. si asta cu atat mai mult cu cat nicaieri in lume nu functioneaza un asemenea sistem fiscal. Potrivit lui Carabulea, in tarile europene si nu numai, taxele aferente inmatricularii nu sunt mai mari de 1.000 de euro. Desi reglementeaza acest aspect, Codul Fiscal nu ofera insa o explicatie asupra modului in care vor fi utilizati acesti bani. "Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa pentru a acoperi cine stie ce gaura din buget. Aceasta taxa, o hotie legiferata, nu are oricum nicio noima din moment ce banii colectati nu se duc intr-un fond destinat reabilitarii infrastructurii", a declarat vicepresedintele UNTRR, Ion Lixandru. Potrivit lui Lixandru, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile a reusit sa impuna aceasta taxa in urma sustinerii acordate "de un anumit partid politic". Reprezentantul UNTRR a precizat ca transportatorii se vor intalni cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu, pentru a incerca sa identifice o solutie.
"Avem informatii ca ministrul transporturilor se va intalni cu ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, pentru a discuta pe aceasta tema. Trebuie sa facem tot ce este posibil pentru a specula situatia politica neclara din prezent in folosul nostru", a adaugat Lixandru. Pe de alta parte, reprezentantul UNTRR a aratat ca privatizarea defectuoasa a Petrom a condus la cresterea preturilor carburantilor peste nivelul practicat in alte tari europene, chiar daca acestea nu au resurse de petrol.
"Este perfect ca OMV a obtinut in primul an de la preluarea Petrom un profit extraordinar si ca-si va amortiza investitia in doi ani, dar nu este normal sa exploateze petrolul romanesc, de buna calitate, la 30 de euro pe baril fata de 60 euro pe baril cat costa exploatarea in restul Europei, fara a plati nimic cu transportul acestuia", a mentionat Lixandru. Potrivit acestuia, privatizarea Petrom a determinat atragerea unor sume mari la buget prin plata impozitelor, insa pretul carburantilor este cu mult mai mare decat in Bulgaria si similar cu cel din Austria, tari care nu au rezerve de petrol.
Sursa: Adevarul


Please publish modules in offcanvas position.