Modificarea Cod Fiscal


Impozitele apar si dispar precum ciupercile dupa ploaie:
Cel mai recent proiect al Codului Fiscal arata cum spera statul sa-si rotunjeasca veniturile: prin mici ciupeli in sectoare economice carora Fiscul le-a acordat mai putina atentie in trecut. Asta nu inseamna ca noile reglementari vor avea impact limitat. Introducerea unor impozite pe graul si porumbul vandut la silozuri sau pe laptele predat la centrele de colectare va afecta majoritatea persoanelor din mediul rural.
Impozite pe pierderi
Noua varianta a Codului Fiscal introduce noi impozite. Cel mai mare sector vizat este agricultura. Daca, initial, Sebastian Vladescu anuntase ca va fi taxata productia agricola, inclusiv cea folosita pentru autoconsum, in Codul Fiscal nu sunt prevazute impozite decat pentru banii rezultati din vanzarea produselor agricole. Insa, spre deosebire de anii trecuti, cand pe listele Fiscului figurau ca platitori de impozite doar agriculturii care obtineau venituri din vanzarea legumelor si zarzavaturilor, a florilor si ciupercilor, din 2006, lista celor taxati va cuprinde toti taranii care predau, contra cost, produse agricole la centrele de colectare. Deci vor fi taxate si persoanele care predau grau si porumb la silozuri sau cele care vand lapte centrelor de colectare - care scapau pana acum de impozit.
Mai mult, agricultorii vor deveni datori statului chiar daca ies in pierdere. In loc de impozitul de 16% pe profit, aplicabil firmelor, taranii vor fi taxati cu 2% din banii obtinuti de la centrul de colectare, indiferent daca au iesit in profit sau in pierdere. Noul Cod Fiscal contine o serie de modificari prin care statul vrea sa oblige persoanele fizice si firmele din anumite sectoare sa plateasca dari mai mari.
De exemplu, daca anul acesta nu s-au taxat dobanzile sub un anumit nivel - cel de pe piata interbancara, din 2006 -, vor fi impozitate cu 16% toate dobanzile la conturile din banci, inclusiv cele de card sau curente. Dupa ce majoritatea bancilor au redus dobanzile sub 7% - astfel incat acestea nu mai acopera nici macar inflatia, pot aparea situatii in care impozitele se percep pe pierderi.
Alte surse de rotunjire a veniturilor statului sunt bancile. Acestea risca sa fie obligate sa plateasca mai mult in contul impozitului pe profit, daca finantele nu renunta la prevederea care interzice deducerea rezervelor legale.
Ritmul de modificare a Codului Fiscal a inceput sa prinda viteza. Pe site-ul Ministerului Finantelor a aparut de curand cea de-a patra versiune a proiectului Legii impozitelor.
Cea mai recenta varianta a fost facuta publica la mai putin de o saptamana distanta de versiunea numarul trei a Codului Fiscal. Reprezentantii ministerului spun ca modificarile repetate sunt rodul dezbaterilor cu mediul de afaceri si nu al nehotararii guvernului. Insa, daca modifi carile o tin in acest ritm, romanii au toate sansele sa intre in 2006 fara sa stie exact care va fi nivelul impozitelor. Codul Fiscal ar fi trebuit sa fie adoptat de guvern pe 15 noiembrie, potrivit unor surse din cadrul Aliantei D.A., insa termenul a fost demult depasit.
(Evenimentul Zilei)